Školská pripravenosť
Zisťovanie školskej pripravenosti v oblasti vedomostí, ako vonkajších prejavov, výsledkov kognitívneho rozvoja dieťaťa na konci predprimárneho vzdelávania
Oblasti
školskej
pripravenosti
|
|
Kognitívny rozvoj - vedomosti
|
Jazyk a
komunikácia
|
dieťa má vedieť
|
-
vyjadrovať sa gramaticky zrozumiteľne,
-
chápať jednoduché inštrukcie k úlohám a činnostiam,
-
tvoriť vety,
-
odpovedať na otázky v zmysle ich obsahu,
-
vyjadriť prosbu, želanie,
-
viesť zmysluplný dialóg,
-
reprodukovať texty (báseň, rozprávka, zážitok, oznam...)
-
určovať prvú a poslednú hlásku v slove,
-
sluchom rozlišovať slabiky v slovách a slová vo vetách,
-
správne a zreteľne vyslovovať všetky hlásky, hláskové skupiny,
-
jednoducho opisovať vnímané osoby, veci a javy
|
Matematika
|
dieťa má vedieť
|
-
poznať farby a ich odtiene,
-
pomenovaťa rozlišovať geometrické tvary (trojuholník, štvorec, obdĺžnik, kruh) aj priestorové geometrické tvary (kocka, kváder, guľa, valec,)
-
vykonávať počtové úkony v číselnom rade do 10
-
triediť, priraďovať a zoskupovať predmety podľa určených kritérií, (napr. veľkosť, farba, tvar, množstvo, spoločné vlastnosti, znaky a iné)
-
rozlišovať časti celku, detaily,
-
nakresliť jednoduché tvary podľa vzoru, alebo postupnosti inštrukcií (slovného diktátu)
-
orientovať sa v priestore a používať adekvátne pojmy na určenie miesta aj polohy, vzhľadom k vlastnej osobe aj iným osobám a predmetom navzájom (napr. prvý – posledný, väčší – menší, ľahší -ťažší, vpredu – vzadu, vpravo – vľavo, hore – dolu, pod – nad)
-
vysvetliť časovú postupnosť (včera, dnes, zajtra, teraz – potom)
-
orientovať sa na ploche pracovného listu podľa zadanej úlohy
|
Príroda
|
dieťa má vedieť
|
-
Opísať časti ľudského tela, opísať dieťaťu známe zvieratá a rastliny, určiť zákl. znaky roč. období, vyjadriť skúsenosti s počasím, jednoducho vysvetliť význam vody, vzduchu a pôdy
|
Zisťovanie školskej pripravenosti v oblasti schopností, ako vonkajších prejavov, výsledkov
psychomotorického rozvoja dieťaťa na konci predprimárneho vzdelávania
Oblasti školskej pripravenosti
|
|
Psychootorický rozvoj - schopnosti
|
Hrubá motorika
|
dieťa má vykonávať
|
-
prirodzené pohyby ( chôdzu, beh, skok, lezenie, hádzanie, chytanie),
-
niektoré akrobatické cvičenia (kotúľvpred, stoj na jednej nohe),
|
Jemná motorika, vizuomotorika, grafomotorika
|
dieťa má vykonávať
|
-
kreslenie uvoľnenou rukou,rôznych tvarov a línií podľa vzoru aj vlastných predstáv,
-
vyfarbovanie predkreslenej plochy s dodržaním ohraničenia,
-
kreslené postavy s detailami: hlava, trup, krk, končatiny, oblečenie, časti tváre,
-
bezpečné manipulovanie s nožnicami,a strihanie po čiare,
|
Sebaobsluha a hygiena
|
dieťa má vykonávať
|
-
Sebaobslužné činnosti, (samostatne sa obliecť, vyzliecť, zapnúť gombíky, zipsy, obuť sa a vyzuť sa, šnurovanie ),
-
kultúrne stolovanie,
-
hygienické návyky (používanie vreckovky, toalety s hygienou rúk),
|
Zisťovanie školskej pripravenosti v oblasti schopností ako vonkajších prejavov, výsledkov emocionálneho a sociálneho rozvoja dieťaťa na konci predprimárneho vzdelávania
Oblasti školskej pripravenosti
|
|
Emocionálny a sociálny rozvoj – postoje, osobnostné vlastnosti
|
Adaptácia
|
dieťa má zvládnuť
|
-
odlúčenie od blízkych osôb,
-
pôsobenie prirodzenej autority učiteľa,
-
dodržiavanie pravidiel správania sa detí v triede,
|
Spolupráca
|
dieťa má zvládnuť
|
-
skupinové hry a činnosti,
-
komunikáciu a spoluprácu s deťmi a dospelými na spoločensky prijateľnej úrovni,
-
dohodovanie spôsobov riešenia jednoduchých úloh v skupine detí
|
Vôľa a motivácia
|
dieťa má zvládnuť
|
-
Uskutočňovanie hier a činností riadených učiteľom sústredením sa aspoň - 15 -20 minút,
-
dokončenie hier, ktoré si slobodne vybralo,
|
Prosociálne správanie
|
Dieťa má zvládnuť
|
Podelenie sa o hračky, veci,
zdvorilé a ohľaduplné správanie s použitím slov – ďakujem, prosím, prepáč
nenásilné riešenie konfliktov
|